Top
  >  Reis naar Vietnam   >  Ons bezoek aan het vriendelijke Polen
Bikkels on Bikes zijn aangekomen in Polen tijdens hun reis naar Vietnam

We hebben vannacht bij een afgelegen weg op de grens tussen Tsjechië en Polen geslapen. Vandaag gaan we voor het eerst Polen in en we zijn benieuwd naar hoe het gaat zijn. We konden de tenten onder een houten blokhut opzetten. Hierdoor bleven de tenten mooi droog want vannacht heeft het geregend. In de blokhut was de grond hard en lagen er allemaal steentjes. Vanwege de harde ondergrond konden we geen haringen gebruiken en moesten we improviseren met touwtjes. Dit lukte aardig maar bij ook maar een kleine windvlaag waren we weggewaaid.

De weg Polen in was een heerlijke afdaling, niet te steil waardoor je moet remmen en ook niet te vlak waardoor je moet bijtrappen. Onderweg naar beneden wordt er langs de weg aan de stoep gewerkt. De mannen moedigen ons aan en vinden het mooi dat we met bepakte fietsen langs komen. Wij vinden het prachtig dat de mensen vrolijkheid uitstralen en dat ze het naar hun zin hebben. Dingen die we in Tsjechië een beetje gemist hebben.

Die eerste nacht in Polen hadden we een adresje om te blijven slapen. Via via vanuit Rick zijn vader kunnen regelen, ideaal! We kwamen aan en werden meteen hartelijk ontvangen door een ouder stel. Het stel sprak in het Pools maar aan alles was te merken dat ze het leuk vonden dat we er waren. Omdat ik (Sven) vroeger met Polen heb gewerkt weet ik, ook zonder te schelden, hoe ik hallo en dankjewel in het Pools zeg. Al snel bleek dat ze geen Engels spraken en dat we dus niet echt met ze konden communiceren.

De vrouw liet ons zien waar we mochten slapen, waar de douche was en waar we konden koken. Met gebarentaal en soms wat woordjes die je begrijpt lukte het om te vragen of we handdoeken mochten gebruiken. Vragen die je normaal binnen 10 seconde besproken hebt maar die nu gerust een paar minuten duren. We hebben gelukkig de tijd. Soms zijn er ook wat mis opvattingen we wilden vragen of het de bedoeling was of we mee aten of dat we zelf moesten koken. Bij het stellen van de vraag reed hun zoon ons in zijn auto meteen naar de supermarkt en konden we eten kopen.

Smorgens tijdens het weggaan was de lieve vrouw een heel verhaal aan het vertellen in het Pools. Waarschijnlijk om ons succes te wensen maar ze zou zomaar een heel ander verhaal kunnen hebben verteld. We bedankte haar en gaven haar een knuffel. Ze zwaaide ons uitbundig uit en wij gingen weer verder met ons avontuur.

Tandwiel gebroken

Net een dag in Polen en ineens sloeg de pech flink toe. Tijdens het wegrijden bij een stoplicht zet ik (Sven) kracht op mijn pedalen en breekt er een tandwiel in stukken. Het was aan de voorkant mijn kleine blad, die je gebruikt bij lage snelheden. Het is iets wat je hoopt dat niet gebeurt tijdens de reis en daarnaast ga je er ook niet vanuit. Waar je bijvoorbeeld wel een tweede ketting meeneemt, neem je geen reserve kettingbladen mee.

In de voorbereiding op onze wereldreis hebben we ook getwijfeld om met een rohloff naaf te fietsen en een riem in plaats van een ketting. Bij een Rohloff naaf gebeurt het schakelen in je wiel en kan er ook geen vuil bij komen. Zowel de Rohloff naaf en de riem zijn bijna niet kapot te krijgen. Ideaal zou je zeggen, er zit alleen wel een veel duurder prijskaartje aan dan een normale ketting met kettingbladen. We neigde eerst de kant van de onverwoestbaarheid te kiezen maar zijn toch verandert. We hadden het erover en we kwamen tot de gedachte. Ja maar wat nou als er een keer iets kapot gaat.. op dat moment is het vervelend maar in het slechtste geval heb je een goed verhaal. Die gedachten werd aan het begin van onze reis door Polen meteen op de proef gesteld.

Het stoplicht waarbij mijn kettingblad kapot ging stond in een stad. Na het bij elkaar rapen van de stukjes opende we google maps en zochten we naar fietsenmakers. Gelukkig voor ons was er een op 300 meter van waar we stonden. Aangekomen bij die fietsenzaak vertelde ik wat er gebeurd was aan de man. Hij zocht overal in zijn zaak maar kon geen nieuw passend blad voor mij vinden. Hij was enorm behulpzaam en belden ook naar een aantal bevriende fietsenzaken om te vragen of zij er een hadden. Helaas hadden de andere fietsenzaken ook geen nieuw blad. Hij had nog twee zaken getipt om het te proberen maar hier kregen we helaas ook een nee te horen. Na alle fietsen zaakjes in de stad zijn afgeweest zat er niks anders op dan verder fietsen met alleen het grote blad.

De volgende dag kwamen we in de grote stad Wroclaw. We waren getipt om naar een specifiek zaakje te gaan maar al snel werd duidelijk dat het ook hier niet ging lukken. De volgende fietsenzaak was de grootste van Polen dus dat was een lekker gevoel. Dat gevoel verdween ook weer snel want ook hier, niet op voorraad. Het lijkt een missie zonder goede afloop en mocht het in deze stad niet lukken kunnen we ook naar een fietsenzaak in een andere stad bellen om te vragen of ze hem willen bestellen. In de stad probeerde we nog wat fietsen zaakjes en na een ochtend lang zoeken stonden we in een fietsenzaak waar het ging lukken. In de fietsenzaak zelf hadden ze hem niet maar een bevriende fietsenzaak die hij had gebeld had hem. Wij hebben hem daar opgehaald en zijn weer teruggegaan naar die vriendelijke helpers omdat zij tijd hadden om hem te monteren.

Na een hapje gegeten te hebben kwamen we terug bij de fietsenzaak en was mijn fiets weer helemaal klaar voor gebruik. Tijdens deze pech werd voor ons zichtbaar hoe de mensen je echt echt willen helpen. Er worden allemaal mensen gebeld, de hele zaak wordt doorzocht en tijdens het wachten bieden ze je koffie aan. Ons verhaal is misschien ook iets wat meespeelt. Wij fietsen samen naar Vietnam en zij werken in de fietsen business. De dag leverde dan ook wel een hoop nieuwe volgers op!

Eigenlijk was dit een enorm goede les. Je hebt onderweg een probleem en zie het maar op te lossen. Achteraf zijn we blij dat we zoiets nu een keer in Europa hebben gehad. Hier in Europa zijn fietsen zaakjes altijd dichtbij. Het heeft ons doen beseffen dat we dit soort pechgevallen prima aankunnen en dat onze stemming er niet veel door verandert.

Bikkels on Bikes op de fiets naar Vietnam door Polen - 2

Auschwitz

Dit was in een europa een punt waar we beide graag heen wilden. Het was tijdens het plannen van de globale route het eerste punt waarvan we zeiden, hier gaan we heen! Vanaf dat moment was het globale plan om eerst naar het oosten te gaan naar Auschwitz, en daarna afzakken naar het zuiden naar Kroatië om de zon op te zoeken.

Ik (Sven) had in mijn vrienden/familie niemand gehoord die in Auschwitz was geweest. Ik ging er daarom zonder vooroordeel heen en was vooral heel benieuwd naar hoe het verhaal verteld werd en hoe ik mij daar zou voelen. Iedereen weet wel wat zich daar heeft afgespeeld maar hoe is het dan om echt daar te zijn?

We hebben ervoor gekozen om een rondleiding te nemen. Het kost iets meer, maar dan krijg je alles mee op de manier zoals het bedoeld is. Het museum, dat dus grotendeels een openluchtmuseum is met de oude gebouwen en ruïnes, is verdeeld over twee locaties. De rondleiding start in Auschwitz, dit is voornamelijk het deel waar gewerkt werdt, en gaat verder in Birkenau waar vooral veel mensen kunnen “wonen”. In Auschwitz start de rondleiding met een film waarin werd verteld dat het niet makkelijk is wat je vandaag allemaal te zien krijgt en dat het iets is wat je echt voor jezelf doet.

De gids neemt je mee door het werkkamp van Auschwitz. Sommige gebouwen of straatbeelden herken je uit films en het ineens loop je er middenin. Het voelt nog wat onwerkelijk en misschien ook wel een beetje alsof je op een filmset loopt. Je loopt het terrein op onder de poort met de bekende tekst “Arbeit macht frei” Binnen in de gebouwen vertelt de gids alle info over het kamp. Er is een kaart te zien vanuit waar mensen allemaal afgevoerd werden naar Auschwitz. De info over de hoeveelheid mensen die in het kamp hebben gezeten en hoeveel het niet hebben overleefd met daaronder uitgewerkt hoeveel mensen uit elk land. Het is droge info maar als je leest en hoort, wat de gids vertelt, dat er 1,3 miljoen mensen hebben gezeten en dat 1,1 miljoen het niet hebben overleefd, is dat een heel groot slikmoment.

Na de relatief droge info loop je weer naar buiten om het volgende gebouw in te gaan. Het zijn allemaal oude barakken waar de mensen in hebben gewerkt of gewoond. In het volgende gebouw zijn spullen verzameld van mensen die in het kamp hebben gezeten. Er is een stapel met koffers te zien, mensen dachten dat ze voor lange tijd in het kamp zouden blijven, slik. Er is een immens grote stapel met schoenen te zien, slik. Er is een net zo grote stapel te zien van menselijk haar wat is afgeschoren. Haar van mensen die daar hebben gezeten. Het is daar in die ruimte waar droge info en cijfers ineens mensen worden. Het is daar in die ruimte waar ik de meeste connectie voelde met de mensen. Het is de ruimte die ik het lastigst vond en het grootste slikmoment had.

Op het terrein van Auschwitz ga je ook een gebouw in met gaskamer en crematieoven. De gaskamer is nog intact en je loopt er zelfs even doorheen. Een gekke ervaring, maar omdat er verder niks meer is, voelt het een beetje als een betonnen bak. Vanuit het werkkamp Auschwitz rij je in 5 minuten met de shuttlebus naar het grote Birkenau. In Birkenau zijn alle mensen aangekomen en werden ze gesorteerd en geselecteerd op het perron. Mannen en vrouwen apart, zij die sterk genoeg waren om te werken mochten blijven, de rest had een lange zware reis achter de rug en mocht eerst douchen. Dit is ook hoe het aan de mensen zelf verteld werd. De Nazi’s deden er alles aan om de mensen doen geloven dat ze hier een nieuw leven konden opbouwen en dat hier alles beter was.

In Birkenau zijn we in twee houten barakken geweest. In de eerste krijg je te zien dat er onwijs veel stapelbedden staan. Stapelbedden van drie etages waar vijf mensen per etage moesten, ik wil niet zeggen konden, slapen. De tweede barak is voor sanitair. Het is groot, maar als je beseft hoeveel mensen er naartoe moeten is het veel te klein. Mensen vochten om op een gat te kunnen zitten, want heel veel meer dan wat gaten naast elkaar zonder iets voor privacy ertussen is het niet. Na de twee barakken loop je langs het bekende treinspoor naar de achterkant van het terrein. Hier bevinden zich de ruïnes van een oude gaskamer. Tijdens onze rondleiding vertelt onze gids soms persoonlijke verhalen van mensen die in het kamp hebben gezeten en zo ook hier.

Een aantal mensen uit het kamp leeft gescheiden van de rest en werkt bij de gaskamers. Zij hadden de taak om de andere mensen de douche in te begeleiden en daarna de lijken op te ruimen. Onmenselijke taken maar het was iets wat de Nazi’s zelf liever niet deden. Een van de jongens die daar werkte werd daar herenigd met zijn moeder omdat zij daar binnenkwam. Onwijs blij om elkaar weer te zien, moeder: “Hoe is het met je? Hoe heb je het? Wat gaan we doen zo?” “Ik vertel het je allemaal zo mam maar we gaan eerst even douchen” De jongen kon het niet aan om straks het lijk van zijn eigen moeder te moeten opruimen en is met haar meegegaan de douche in.

Het is daar gebeurd waar je op dat moment bijstaat en het zijn verhalen als deze die de Auschwitz/Birkenau tot leven brengen. Het doet je beseffen wat voor verschrikkelijks de mensen is aangedaan. Er is een deel van het museum waar je langs allemaal foto’s loopt. Foto’s van mensen die in het werkkamp hebben gezeten met daarbij de dag van aankomst en de dag van overlijden. Cijfers worden mensen en je kan ze even in de ogen kijken. Bij de meeste ligt de dag van overlijden binnen 3 maanden met de dag van aankomst. En dan te bedenken dat dit mensen in het werkkamp zijn en veruit de meeste het werkkamp niet eens halen.

Een bezoek aan Auschwitz/Birkenau heeft voor mij (en Rick ook) echt een toegevoegde waarde. Het is namens ons beiden dan ook echt een aanrader om een keer heen te gaan. Bijna iedereen kent wel wat beelden of cijfers maar het is daar waar het verhaal pas echt tot leven komt. Het is daar waar cijfers mensen worden. Het is daar waar je het als bezoeker lastig hebt. Het is daar waar onmenselijke dingen zijn gebeurd. Het is daar. Het is daar.

Paasdiner met een Poolse familie

We hebben een adresje in Polen waar we twee nachten kunnen slapen. Ideaal want dan hoeven we een dagje niet te fietsen. Het is tweede paasdag en we worden rond 1 uur verwacht. Gelukkig hadden we die dag niet heel veel kilometers op de planning anders gingen we het niet halen. Om 1 uur werden we verwacht en om 3 uur zou de familie komen. We maken nog even een stadstourtje door Katowice en zijn mooi om kwart voor 1 bij het gezin.

We worden meteen hartelijk ontvangen door de vader en moeder van het gezin. Het is een vrijstaand huis met daarnaast een losse garage waar we de fietsen neer kunnen zetten. Ze kunnen een beetje Engels dus dat is in ieder geval fijn. Binnen laten ze de slaapkamer zien voor de komende twee nachten, douchen we beide en krijgen we eerst lunch. Na de lunch, wat boterhammen met worstjes was, hebben we even tijd om te relaxen voordat de familie komt. We kletsen wat met de zoon van het gezin, hij spreekt vloeiend Engels en is rond onze leeftijd. Het klikt goed met hem.

Rond 3 uur komt zoals verwacht de rest van de familie ook binnen. Er wordt meteen geklierd bij de familie onderling want ze spuiten elkaar nat met een plantenspuit. Later hoorden we dat het natspuiten van elkaar voor goed geluk is. Iedereen van de familie heeft iets meegenomen voor het paasdiner. Binnen no time staat de hele tafel vol met allemaal lekkers en weten we niet waar we kijken moeten. Grote stukken vlees, salades, kippenstukjes, aardappeltjes, het ziet er allemaal zo lekker uit. We zitten met ongeveer 15 mensen aan tafel en het voelt een beetje als kerst.

Het is gezellig aan tafel en we worden meegenomen in de gesprekken. Ze zijn nieuwsgierig naar ons avontuur en een aantal familieleden zijn ook fietsers. Na het eten gaan we de tuin in om te frisbeeën met twee jonge neefjes. Daarna gaat het gebeuren want de wodka komt op tafel. Wij laten ons niet kennen, zij laten ons Pools drinken kennen. We tellen de shotjes gelukkig niet want dat had een hoop werk geweest. Er volgen gezellige uurtje en een hele zware ochtend maar we hadden het voor geen goud willen missen.

Bikkels on Bikes op de fiets naar Vietnam door Polen

Comments:

• Bart Jonker

april 19, 2024

Grote complimenten voor jullie verhaal over der ervaringen bij Auschwitz. Met veel respect voor het verleden en hetgeen daar is gebeurt geschreven. Mooi om te zien dat 2 jonge gasten hier bij durven stil te staan! Ik lees en volg jullie reis verhaal iedere dag met veel plezier. Jullie zijn een voorbeeld voor een generatie!
    Succes heren! Groet uit Twente

• Bart Jonker

april 19, 2024

Kleine donatie gedaan voor een lekker biertje ! 2 de neus moet lukken toch?

• april 19, 2024

Heerlijk om jullie reis te volgen. Je omschrijft auswitz precies zoals wij het ook beleefd hebben. Zo indrukwekkend.
    Wij ervaren ook al reizend dat mensen zeer hulpvaardig zijn, dus met fietsproblemen komt het in andere landen ook vast goed
    Goede reis verder,
    Rob en José

• Sonja

Ontroerend verhaal.
    Tevens mooi verhaal
    En het stond al op onze bucket list. Met kleinkinderen heen.

• Gertie Hagens

april 19, 2024

Ik krijg weer kippenvel als ik de verhalen van Auschwitz lees.
    Wij zijn er ’n paar jaar geleden geweest en idd héél aangrijpend.
    Ik weet niet of jullie route ook door Cambodja gaat want dan moeten jullie ook zéker in Phnom Penh de Tuol Sleng gevangenis en de killing fields bezoeken.
    Deze zijn zéker net zo aangrijpend.
    Geweldige reis die jullie maken, kijk elke dag weer uit naar jullie avonturen.
    Wij zijn zelf ook fietsers maar niet die afstanden als jullie doen.
    Hebben net 5 weken door Laos gefietst en ik hoorde jullie op de radio daardoor ben ik jullie gaan volgen..
    Héél véél succes en plezier !!

• Willy

april 19, 2024

Wauw ! Diep respect. Als ik jullie verhalen lees dan heb ik het idee dat ik bij jullie achterop de fiets zit. Lieve groet, Willy

• Anja

april 19, 2024

Ik heb niks met fietsen, mijn man meer, maar wat vind ik jullie leuk. Volg jullie graag op deze mooie reis. Veel plezier op dit avontuur

• Manda

april 20, 2024

Mooi geschreven, erg indrukwekkend dus Auswitz, staat ook nog mijn lijst. Op insta volgen we hier in Sleen jullie trouw. Laatst had een dorpsgenoot het nog over jullie dat ze het zo leuk vond om te volgen. Keep up the good work!

• Lenny

april 23, 2024

Geweldig om de avonturen te volgen. Wat een reis en wat een ervaringen. Kleine donatie gedaan zodat jullie Wat lekkers kunnen eten of drinken onderweg. Geniet er van! Bij ons in het dorp is ook iemand naar Vietnam gefietst en nu heb ik een Vietnamees tennismaatje. Iedere dag kijk ik uit naar de posts op Instagram.

• Bas Schoenmakers

april 24, 2024

Hi bikkels,
    Super leuk om jullie te volgen!
    Met een kleine donatie van mijn kant kunnen jullie vast weer een lekker maal en een paar biertjes drinken.