Top
  >  Fietsavontuur   >  Badeendjes in Bilbao
Op fietsavontuur in Bilbao met Bikkels on Bikes

In Bilbao ben ik (Sven) nog nooit geweest, ik heb ook nog niet zo veel van de stad gehoord en ik weet niet zo goed wat ik kan verwachten. Rick is wel al een keer in Bilbao geweest en is daarmee dan ook mijn reisleider. Voordat het vlaggetje tevoorschijn kwam om mij rond te leiden moesten eerst de fietsen in elkaar gezet worden want met zo’n doos eromheen fietst het niet makkelijk. Toch altijd spannend of de fietsen zonder schade uit het vliegtuig komen maar zonder problemen zaten ze binnen no time in elkaar en konden we de stad in.

Vanaf het vliegveld besloten we om de toeristische route te nemen de stad in en hierdoor begonnen we meteen een slordige tien procent klimpercentage. Deze voelde meteen zwaar, wat ons toch wel zenuwachtig maakte voor alles wat nog moest komen. Onder een strakblauwe lucht daalden we af de stad in naar de rivier door Bilbao, de Nervión. Langs deze rivier fietsen we door de stad naar het Goggenheim museum, een vet indrukwekkend gebouw. Na wat fotootjes fietsen we verder en gaan we een lunchcafé in om (je raad het niet) te lunchen. Een van de dingen die opvalt, is dat het vrij rustig is op straat. Langs de rivier staan mooie gebouwen en huizen maar toch voelt de sfeer een beetje saai.

Rustig en een soort saai behalve één stukje van Bilbao. In de verte zagen we mensen in kano’s op de rivier en een hele grote badeend. Dit trok uiteraard onze interesse en we besloten om een kijkje te nemen. Er was een klein festivalletje aan de gang en op de rivier waren mensen in kano’s badeendje aan het vangen. Waarschijnlijk was het een wedstrijd wie de meeste badeendjes kon vangen. Achteraf bleek dat ze deze badeendjes vanuit grote containers van een brug af het water in hebben gegooid. Duizenden badeendjes die een grote gele vlek vormen in de rivier. In de rivier liggen ook een soort zwembad lijnen zodat de badeendjes niet te ver kunnen afdrijven als ze niet gevangen worden. Bij het festivalletje was een band aan het spelen, werd er gedanst en hing er een gezellige sfeer. De naam van het festival was WOP, walk on project. Na hier even flink sfeer proeven was het tijd om weer door te gaan.

Aan de kustkant van Bilbao gingen we weer een berg op want Bilbao ligt in een dal. Vanaf de berg hebben we een prachtig uitzicht over de stad met strakblauwe lucht. Hier staat ook een tapwaterpunt waar we natuurlijk meteen gebruik van maken. Vanaf het tappunt fietsen we over de bergrug de stad uit en komen we weer langs het vliegveld. Hiermee zit het rondje Bilbao erop en gaan we richting het oosten naar San Sebastian.